Monday 7 January 2013

Robinson R44 : Gagak ke-3

Assalamualaikum

Mungkin korang nak tahu aircraft apa yang aku guna untuk training kan. Aku panggil lipas kudung terbang atau Robinson 44. Kenapa pulak lipas kudung terbang? sebab kalau aku tengok dia punya structure macam lipas, kat wind screen tu siap ada dua helai benang dah macam sesengut pulak. haha..

Ini la aircraft yang aku guna. Robinson 44 atau lipas kudung terbang.

Robinson 44 atau R44 adalah sebuah four-seat light helicopter, dihasilkan oleh Robinson Helicopter Company sejak 1992. R44 berbeza dengan R22, R44 mempunyai hydraulically-assisted flight controls. Function hyraulic ini adalah untuk memudahkan pilot untuk mengawal controls dengan lebih senang, macam  stering kereta ada power steering baru senang nak pulas kan. So helikopter ada hydraulic baru rilek nak control.

Co-Pilot aku masa mutual, Firdaus.

Dengan memiliki single-engined with a semi-rigid two bladed main rotor, two bladed tail rotor, dan skid landing gear, ia amat sesuai digunakan untuk training budak macam aku ni. Skid landing gear lebih sesuai untuk training supaya landing gear tak cepat rosak kalau buat hard landing. Selain dari tu, kalau dibandingkan dengan tail rotor R22, tail rotor R44 ni pusing lawan arah pusingan tail rotor  R22 untuk improvekan yaw contol authority. Instructor aku pernah cakap kalau sape-sape yang boleh fly R44, korang takde masalah bila nak fly aircraft yang lebih besar.

Dalam cockpit R44. Sempoi je instrument.

That's all for now, just nak berkongsi serba sikit tentang helicopter Robinson ni. Thank you for reading this. 

No comments:

Post a Comment